Kupiłeś samochód zdalnie sterowany z silnikiem nitro? Chcesz rozwijać duże prędkości i poczuć moc adrenaliny? Kto z modelarzy i miłośników motoryzacji nie ma takich marzeń? Wielu z nich realizuje je, właśnie dzięki “spaliniakom”.
Wszystko jasne, ale czy wiesz jak dotrzeć silnik, żeby dobrze Ci się jeździło? Jak dbać o silnik spalinowy? Co musisz wiedzieć, o czym pamiętać i w co wkładać pracę? Czy utrzymanie modelu samochodu z silnikiem spalinowym faktycznie jest takie trudne i przeznaczone tylko dla zaawansowanych modelarzy? Rozpoczynam właśnie cykl wpisów na ten temat. Postaram się rozwiać wszystkie wątpliwości, lub przynajmniej znaczną ich część.
Zacznijmy od tego, że aby długo cieszyć się sprawnym modelem spalinowym, musisz wykonać porządne dotarcie silnika. Być może etap ten zaabsorbuje Ci trochę czasu i energii, ale jest to krok niezbędny i nie oszukujmy się – dość oczywisty 🙂 Robisz go tylko na początku i tylko raz.
Na początku musisz przygotować się do uruchomienia modelu i zaopatrzyć się w zestaw startowy, zawierający: butelkę do tankowania, grzałkę z ładowarką, dwa śrubokręty, dwa klucze (jeden większy, drugi sporo mniejszy) oraz oczywiście baterie i paliwo. Zdecydowanie warto zaopatrzyć się również w termometr, dzięki, któremu będziemy mogli sprawdzać temperaturę silnika.
Musimy sprawdzić, czy cały układ paliwowy jest szczelny. Szczególną uwagę należy zwrócić na uszczelki między kolankiem i silnikiem oraz w miejscu połączenia kolanka z tłumikiem. Wężyki prowadzące paliwo nie powinny być umieszczony zbyt blisko koła zamachowego, żeby nie groziło im przetarcie. Warto również docisnąć filtr do silnika np. przy użyciu opaski samozaciskowej, żeby mieć pewność stabilności filtra podczas agresywnej jazdy. Pamiętaj, aby docierać silnik na ustawieniach producenta, czyli na początku nic nie zmieniajmy.
Jeśli wszystko jest szczelne i prawidłowo ustawione, przystępujemy do działania – na początku trzeba odkręcić element nadwozia chroniący cały mechanizm. Kolejnym etapem będzie wyjęcie filtra powietrza i nasączenie go olejem. Wylewamy optymalną ilość oleju na filtr i dokładnie rozprowadzamy go po całej powierzchni filtra, żeby dokładnie go nasączył. Tak nasączony filtr umieszczamy z powrotem na swoim miejscu.
Następnie musimy sprawdzić poprawność działania świecy. Odkręcamy ją przy użyciu klucza zatem i sprawdzamy czy świeci, po czym wkręcamy z powrotem. Żeby łatwiej było nam wkręcić świecę proponuję odwrócić model “do góry kołami” i pionowo w górę rozpocząć wkręcanie.
Kolejnym krokiem będzie nalanie paliwa do baku używając specjalnej butelki do tankowania. Warto zalać pełny bak, z zachowaniem uwagi, żeby nie przelać. A następnie musimy doprowadzić paliwo do silnika – najlepiej jeśli zatkamy tłumik i parę razy szarpniemy szarpanką do momentu aż przewody wypełnią się paliwem.
W etapie przygotowania do docierania silnika to już wszystko. O następnym etapie – faktycznego docierania przeczytasz w następnym poście – serdecznie zapraszam!