Dla wielu modelarzy samochody zdalnie sterowane kojarzą się z odważną jazdą w ekstremalnych warunkach. Wiadomo, że każdy lubi nieograniczone szaleństwo dwuśladów, tym bardziej, że dzisiejsze auta pozwalają na duże osiągi i nawet z najbardziej hardcorowych wypadków potrafią wyjść cało. A jak od strony technicznej wygląda stan auta po takim rajdzie w mocno off-roadowych warunkach?
Najważniejszym warunkiem, jaki powinien zostać spełniony do ekstremalnych wyzwań jest wodoodporny moduł chroniący całą elektronikę modelu. A jeśli wspominam o elektronice, to mam na myśli oczywiście silnik elektroniczny wraz z serwami oraz odbiornikiem. Auta, które nie zostały wyposażone w wodoodporny moduł, poradzą sobie np. w drobnym deszczyku, ale już jazda po kałużach może się dla naszego modelu źle skończyć. Samochody RC z silnikiem szczotkowych a także spaliniaki nie poniosą konsekwencji w kontakcie z wodą.
Specjalny moduł wodoodporny chroni elementy elektroniczne przed dostaniem się wody oraz wszelkich zanieczyszczeń. Dlatego producenci, którzy wyposażyli swoje auta RC w opcję wodoodporności rekomendują jazdę po wodzie, śniegu, błocie. Wszystko fajnie i faktycznie woda nie dotrze do elektroniki, natomiast jak długo będziemy mogli cieszyć się sprawnością tak mocno eksploatowanego samochodu zdalnie sterowanego?
Jest to bardzo dobre pytanie, bo i ile z pewnością nie zalejemy sobie silnika, to już wszelkie śrubki a nawet dyferencjały są narażone na korozję. Wyjściem z tej sytuacji jest oczywiście każdorazowa konserwacja, czyli oczyszczenie, wysuszenie i przesmarowanie tam gdzie trzeba. Zabieg ten uchroni nasz model przedwczesnym zużyciem, ale musimy go skrzętnie wykonać dosłownie po każdej ekstremalnej trasie.
Wiemy już jak mają się mokre warunki do stanu naszego auta RC. Jak jest natomiast w przypadku piasku bądź kurzu ulicznego? Okazuje się, że tego typu warunki nie stanowią dla modelu najmniejszego problemu i nie mają wpływu na jego zużywanie się. Dlatego szaleństwo na pustyni, na plaży czy w piaskownicy? Pewnie i to bez ograniczeń i bez obaw o stan techniczny naszej maszyny.
Jeśli o zabrudzeniach już była mowa, to jeszcze parę słów o sposobie czyszczenia. Czy mokra ścierka jest najlepszym rozwiązaniem. Oj raczej nie, a przynajmniej są lepsze sposoby. Jakie? chociażby sprężone powietrze, z którego możemy skorzystać na stacji benzynowej przy okazji dopompujemy sobie koła. A jeśli bardzo często wybieramy się naszym autem RC na off-roadowe podboje, warto rozważyć zakup sprężarki, bo jak się okazuje w przypadku wielu zastosowań świetnie spełnia swoją funkcję.