Zacznę od tego jak zbudowany jest silnik spalinowy jeśli chodzi o modele RC. Główna część od razu rzucająca się w oczy to głowica i dalej: iglica wysokich obrotów, iglica niskich obrotów, śruba wolnych obrotów, system odpalania (bardzo często szarpany), filtr powietrza i sprzęgło.
Wyróżniamy 3 rodzaje systemu odpalania silnika spalinowego: klasyczna szarpanka, starter-box lub roto-start. W modelach zdalnie sterowanych typu RTR najczęściej spotyka się rozwiązanie szarpanki, ponieważ jest najbardziej praktyczne i wygodne w stosowaniu. Natomiast na zawodach, gdzie najważniejsze okazują się być szybkość i niezawodność, rozwiązanie typu starter-box spisuje się najlepiej.
W zależności od wielkości silnika, stosuje się określoną ilość nitro w paliwie. Im więcej zastosujemy nitro w paliwie, tym możemy liczyć na większe osiągi, ale też tym mocniej eksploatujemy silnik, przez co możemy skrócić jego żywotność. Dlatego w codziennej jeździe nie zwiększajmy zalecanej ilości nitro w paliwie, żebyśmy mogli dłużej cieszyć się sprawnym modelem samochodu RC.
O czym jeszcze warto pamiętać? Np. o tym, że gaźnik musi być odpowiednio ustawiony a przepustnica powinna być otwarta na około milimetr. Zawsze włączaj najpierw nadajnik a później odbiornik i sprawdzaj czy wszystko dobrze działa. Upewniaj się, że jest odpowiednia ilość paliwa w baku. Zabieraj się za jazdę jeśli baterie są w pełni naładowane, unikniesz ewentualnych zakłóceń w działaniu modelu. Zawsze ruszaj w drogę z założoną karoserią – nie chcesz przecież, żeby zanieczyszczenia i niepotrzebny kurz, czy piasek dostał się do maszynerii.
Pamiętaj, aby dokładnie dokręcać wszystkie elementy – wystarczająco mocno, żeby dobrze się trzymały, ale bez zbyt dużej siły, żeby nie uszkodzić i nie wyrobić zanadto tworzywa.
Sterowanie modelem auta z silnikiem spalinowym cieszy się tak dużym zainteresowaniem, bo podczas jazdy czujemy się trochę tak, jakbyśmy jeździli realnie jako kierowca. A nie oszukujmy się – takiej prędkości nie moglibyśmy rozwinąć bez stresu na naszych miejskich ulicach, a nie każdy jest w posiadaniu auta, posiadającego przyśpieszenie jakie spotkać możemy na torze wyścigowym.
Długa żywotność oraz świetny stan techniczny silnika spalinowego w ogromnej mierze zależą od jego początkowego dotarcia. Etapy dotarcia silnika opisałem w poprzednich wpisach – do lektury których gorąco zachęcam.