W końcu nastał czas na faktyczne docieranie silnika nitro, jak je prawidłowo przeprowadzić?
Przygotuj sobie kawałek solidnego materiału np. tekturę i uruchom model. Następnie odpal silnik, najlepiej będzie, jeśli silnik będzie pracował na wolnych obrotach, niezbyt wysokich. Niech auto sobie stoi z uruchomionym silnikiem do momentu zużycia całego paliwa. Model oczywiście zabierz na zewnątrz i tekturą zabezpiecz np. beton, na którym stoi Twój samochód zdalnie sterowany. Warto wiedzieć, że podczas docierania spaliny będą wydobywały się z rury wydechowej, a nie chcemy przecież zostawić po sobie plamy. Tym bardziej, że w taki sposób musimy przepalić trzy baki.
Co jeszcze trzeba wiedzieć? Trzeba kontrolować temperaturę silnika w okolicach 70 stopni Celsiusza. Gdy paliwo w baku będzie się kończyć, nie możemy dopuścić do tego, aby zgasił nam się silnik z powodu pustego baku.
Po całej procedurze rozpocznij jazdę. Najpierw kręć ósemki na połowie gazu i przepal w taki sposób kolejne trzy baki. Po czas kręcenia ósemek co jakiś czas sprawdzaj temperaturę silnika, która nie powinna przekroczyć 90 stopni Celsiusza. Jazda ósemkami dotrze również dyferencjały.
Kolejnym etapem jest jazda na pełnych obrotach. Należy wkręcić iglicę wysokich obrotów, co zwiększy prędkość oraz wkręcając iglicę niskich obrotów, co zwiększy przyśpieszenie – potocznie zwany “dół”. W taki sposób przepal jeden bak. W takim trybie pracy silnika, jego temperatura może osiągnąć 90 do 110 stopni Celsiusza. Dlatego ważne, żeby dokonywać bieżących pomiarów.
Jeśli w trakcie pomiarów okazałoby, że silnik osiąga zbyt dużą temperaturę, należy odkręcić dosłownie odrobinę iglicę wysokich obrotów – tylko lekko, bo każda zmiana regulacji bardzo mono wpływa na silnik. Warto zaznaczyć w tym miejscu, że przy docieraniu silnika najlepiej jeździć bez karoserii, bo nie oszukujmy się – ciągłe jej zdejmowanie i zakładanie będzie dla nas kłopotliwe, gdy co chwilę będziemy musieli zrobić coś “pod maską”.
Czy to wszystko? Tak! Po całej opisanej wyżej “procedurze” Twój model RC jest gotowy do jazdy. Teraz możesz cieszyć się odważną jazdą samochodem zdalnie sterowanym z silnikiem spalinowym.
Pamiętaj jeszcze tylko, że za każdym razem po skończonej jeździe trzeba wypompować paliwo z baku np. przy użyciu butelki do tankowania oraz zakonserwować silnik najlepiej używając specjalistycznego preparatu tzw. ARO (ang. After Run Oil). ARO wydłuża żywotność silnika, chroni przez korozją łożyska oraz inne elementy silnika. Preparat ten należy w niewielkiej ilości nanieść w miejsca mocowania świecy żarowej, w miejsce filtra czy też do mocowania wydechu a następnie parokrotnie zakręcić śmigłem, żeby płyn dotarł do wszystkich zakamarków silnika. Preparat świetnie konserwuje łożyska, jeśli jeździliśmy po błocie.
Jak widzisz dbanie o silnik nitro nie jest ogromnie skomplikowany, a jeśli przyłożysz się do dotarcia na samym początku – będziesz długo cieszył się sprawnym i gotowym do dużych osiągów modelem.